سلامت آنلاین

روانشناسی,سلامت,عرقیات,آرایش و زیبایی,آشپزی,بارداری و زایمان,بیماری ها,زناشویی,مادر و کودک,مد

سلامت آنلاین

روانشناسی,سلامت,عرقیات,آرایش و زیبایی,آشپزی,بارداری و زایمان,بیماری ها,زناشویی,مادر و کودک,مد

اسطوخودوس برای سلامتی، پوست و مو

روغن اسطوخودوس مدت‌های مدیدی در راستای اهداف پخت و پز و پزشکی استفاده می‌شده است. این روغن فایده‌های زیادی برای سلامتی، پوست، و مو دارد که همه‌ی آن‌ها را در این مقاله خواص روغن اسطوخودوس با شما در میان می‌گذاریم.

روغن اسطوخودوس از گل‌های اسطوخودوس و با روش تقطیر بخار به دست می‌آید. چون گل‌های اسطوخودوس رایحه‌ی خاصی دارند، از روغن اسطوخودوس برای ساخت عطر استفاده می‌شود. روغن اسطوخودوس می‌تواند به خوبی با روغن‌های معطر دیگری مثل مریم‌گلی، چوب سدر، شعمدانی معطر، و جوز هندی مخلوط شود. امروزه، روغن اسطوخودوس را در اشکال مختلفی مانند ژل، روغن مناسب رایحه درمانی، لوسیون، تزریقی، و صابون می‌توان یافت.

۳۶ مهمترین خواص روغن اسطوخودوس برای سلامتی، پوست و مو

روغن اسطوخودوس باید در رژیم غذایی روزانه‌مان گنجانده شود، و همین طور در برنامه‌های مراقبت پوست و مو، چرا که روغن اسطوخودوس فایده‌های بسیاری دارد که در این مقاله به آن‌ها اشاره می‌شود.
با مهمترین خواص روغن اسطوخودوس آشنا شوید
۱. از شما در مقابل ساس و حشرات محافظت می‌کند

هرچند روغن اسطوخودوس به خاطر رایحه‌ی بخصوصی که دارد برای ساختن عطر استفاده می‌شود، اما اکثر ساس‌ها و حشرات مانند پشه‌ها، و بیدها بوی آن را دوست ندارند. بنابراین، روغن اسطوخودوس را می‌توان به عنوان یک بازدارنده‌ی ساس و حشره استفاده کرد. علاوه بر آن، در مطالعات بسیاری که انجام شده است دریافته‌اند روغن اسطوخودوس حاوی تعدادی از خواص مفید است مانند مسکن، ضدعفونی کننده، حشره کشی، آرامبخشی، و درمانی. این خواص شفابخش در پیشگیری از نیش حشرات و از بین بردن درد و ناراحتی حاصل از گاز گرفتگی ساس‌ها موثر هستند.

جای تعجبی ندارد اگر بدانید که از گذشته‌های دور از روغن اسطوخودوس به عنوان یک نوع دافع حشرات استفاده می‌شده است. در گذشته، روغن اسطوخودوس را روی لباس‌ها می‌زدند تا از بید و حشرات دیگر در امان بمانند. این روغن برای پیشگیری از نیش حشرات و پشه‌ها بسیار توصیه شده است. همه‌ی ما می دانیم که نیش ساس و حشرات می‌تواند به درد، خارش و انتقال تعدادی از عفونت‌ها، ناراحتی‌های التهابی، و بیماری‌ها منجر شود. مطابق نظر والری آن وروود، مولف کتاب «کتاب جامع روغن‌های معطر و رایحه‌ درمانی»، روغن اسطوخودوس برای کنترل و جلوگیری از هجوم مگس‌های سیاه، کک‌ها، سوسک‌های سیاه، شته، مگس‌ها و مگس سفید مفید است.
لوسیون روغن اسطوخودوس

به منظور محافظت از خودتان در برابر حشرات و ساس‌ها، می‌توانید از روغن اسطوخودوس به شکل لوسیون یا به صورت اسپری استفاده کنید. هنگام استفاده از روغن اسطوخودوس بر روی پوست‌تان، احتیاجی به رقیق کردن این روغن نیست. روغن‌ّهای کمی وجود دارند که دارای این ویژگی باشند. اما، توصیه می‌شود روغن اسطوخودوس را بدون مشورت با پزشک یا شخص متخصص در حوزه‌ی سلامت و مراقبت مصرف نکنید. اگر می‌خواهید خواص روغن اسطوخودوس را دوچندان کنید، باید این روغن را با روغن اکالیپتوس یا روغن گریپ فروت مخلوط کنید.

روغن اسطوخودوس به عنوان یک روغن غیر حساسیت‌زا و غیر سمی شناخته می‌شود. بنابراین، هم افراد مسن و هم کودکان می‌توانند از این روغن استفاده کنند. حتی زنان باردار نیز می‌توانند از این روغن استفاده کنند. اما، قبل از استفاده‌ی روغن اسطوخودوس به عنوان دافع حشرات، بهتر است با یک حرفه‌ای در این زمینه مشورت کنید.

مطلب مرتبط: خواص اسطوخودوس: ۲۵ برترین فواید اسطوخودوس برای سلامتی، پوست و مو
خواص روغن اسطوخودوس ۲. کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد

روغن اسطوخودوس برای خواب بسیار خوب است. به همین دلیل است که از روغن اسطوخودوس اغلب برای درمان طبیعی بی خوابی استفاده می‌شود. افراد مسن مستعد ابتلا به بی خوابی هستند. برای به خواب رفتن راحت آن‌ها می‌توانند داروهای تجویزی را مصرف کنند هر چند که می‌دانند این داروها می‌توانند عوارض جانبی ناخواسته‌ای به همراه داشته باشند. اما، بسیاری از آدم‌ها گفته‌اند که روغن اسطوخودوس جایگزین طبیعی فوق‌العاده‌ای برای قرص‌های خواب آور و داروهای تجویزی است.

در بازار، انواع مختلفی از محصولات اسطوخودوسی وجود دارند که هدف‌شان کمک به خواب بهتر مردم است من جمله نمک‌های حمام، شمع‌ها، روغن‌های ماساژ، بالش‌ها، پخش کننده‌های سرتاسری و یک ماسک خواب. طبق نظر کریس آلفورد، نویسنده‌ی اصلی یکی از مطالعات انجام شده‌ در ۲۰۰۸ در بریتانیا، و دانشمندی در دانشگاه غرب انگلستان، بیماران مبتلا به بیخوابی می‌توانند با استفاده از این روغن برای مشکلات خود راه حلی پیدا کنند، راحت‌تر به خواب بروند و کیفیت خواب بهتری داشته باشند.

اما، لازم نیست شما برای خوب خوابیدن محصولات اسطوخودوسی بخرید. فقط کافی است چند قطره روغن معطر اسطوخودوس را قبل از خواب روی بالش خود بچکانید تا مشکلات خواب‌تان برطرف شوند. و این از عالی ترین خواص روغن اسطوخودوس است.

درمان اگزما, اسطوخودوس
خواص روغن اسطوخودوس ۳: سیستم عصبی را آرام می‌کند

در رابطه‌ با خواص روغن اسطوخودوس برای سلامتی، باید به استفاده از این روغن جهت آرامسازی سیستم عصبی اشاره کنیم. به لطف خواص آرامبخش، روغن اسطوخودوس بهترین راه حل برای مشکلات عصبی و همچنین اضطرابی است. رایحه‌ی خوش و فرح بخش این گیاه می‌تواند به شما کمک کند با بیقراری و خستگی مفرط عصبی مبارزه کنید و در عین حال فعالیت ذهنی‌تان را افزایش دهید. مطالعات بسیار خوب زیادی انجام شده است که بر اساس آن‌ها دریافته‌اند روغن معطر اسطوخودوس بر سیستم عصبی خودکار تاثیر می‌گذارد.

به همین دلیل است که این روغن معطر مدت‌های مدیدی برای بهبود وضعیت بیخوابی و تنظیم ریتم تپش قلب استفاده شده است. یکی از مطالعات نشان داد کسانی که قبل از آزمون روغن اسطوخودوس را استنشاق می‌کنند می‌توانند اضطراب و همچنین استرس را کاهش و عملکرد شناختی را افزایش دهند. روغن دیگری که برای آرامسازی سیستم عصبی مفید است روغن رزماری است.
۴. سر درد را درمان می‌کند

روغن اسطوخودوس سردردها و میگرن را به نحو موثری درمان می‌کند؛ اما، مطالعات خاصی که در راستای اثبات این ویژگی صورت گرفته باشند به اندازه‌ی کافی نیستند. شواهد حکایت از آن دارند که روغن اسطوخودوس می‌تواند درد و ناراحتی به وجود آمده به خاطر سردرد را از بین ببرد. اما، مطالعات دیگر نشان داده‌اند که استنشاق روغن معطر اسطوخودوس ممکن است به علائم سردرد منجر شود، که به آن واکنش آلرژیک می‌گویند. هرچند مطالعات و شواهد همچنان بحث برانگیز و بی‌نتیجه باقی می‌مانند، اما شما می‌توانید با رعایت احتیاط لازم از روغن اسطوخودوس برای درمان سردرد استفاده کنید. انجمن غذا و داروی آمریکا استفاده از روغن اسطوخودوس را به عنوان مسکن سر درد توصیه نمی‌کند چون عوارض جانبی ناخواسته‌ای به همراه خواهد داشت.

اما روغن اسطوخودوس حاوی ترکیب‌های کومارین است که در شل کردن و باز کردن رگ‌های خونی موثر هستند. در نتیجه، می‌تواند به تسکین سر درد کمک کند. اگر همچنان مایل هستید از روغن اسطوخودوس برای تسکین سردرد استفاده کنید، فقط کافی است سه قطره روغن اسطوخودوس را در یک کاسه‌ی بزرگ پر شده با سه لیوان آب جوش بریزید و با دقت روی آن خم شوید و بخار برخاسته از آن را استنشاق کنید. برای حصول نتایج بهتر، باید سرتان را با یک حوله‌ی بزرگ بپوشانید تا از هدر رفتن بخار جلوگیری شود.

یا اینکه، می‌توانید دو یا سه قطره روغن اسطوخودوس را در یک لیوان آب سرد یا گرم بریزید. یک تکه پارچه را در این آب خیس کنید و بچلانید تا آب اضافی آن گرفته شود. بعد، می‌توانید دراز بکشید و به مدت چند دقیقه پارچه را روی پشت گردن‌تان یا پیشانی‌تان بگذارید. به علاوه، بیماران مبتلا به سردرد یا میگرن می‌توانند چند قطره روغن اسطوخودوس را پشت گردن یا روی شقیقه‌هایشان بمالند تا دردشان تا حدود بسیار زیادی تسکین پیدا کند.
سازمان غذا و دارو

سازمان غذا و دارو استفاده از اسطوخودوس را با همراه داروهای دیگر توصیه نمی‌کند هرچند هنوز تحقیقات کامل و جامعی در زمینه‌ی تداخل این روغن با داروهای خاص وجود ندارد. با وجود این، بعضی از دانشمندان بر این باور هستند که احتمال دارد روغن اسطوخودوس عملکرد عوامل استرس‌زای عصب مرکزی را تحریک کند. بنابراین، اگر از هر نوع داروی مسکن یا ضد استرسی استفاده می‌کنید، باید قبل از استفاده‌ی آن به عنوان عامل تسکین درد با یک پزشک مشورت کنید.

به علاوه، شایان ذکر است که مصرف داخلی و خوردنی روغن اسطوخودوس سمی و خطرناک است. زنان باردار و مادران شیرده نباید از درمان روغن اسطوخودوس استفاده کنند. وقتی بخار روغن اسطوخودوس را که استنشاق می‌کنید علائم واکنش آلرژیک به آن مانند لرز، استفراغ، سردرد، و تهوع را احساس می‌کنید، باید استفاده از روغن اسطوخودوس را متوقف کنید.
خواص روغن اسطوخودوس ۵. اگزما را درمان می‌کند

اگر از اگزما رنج می‌برید بدانید که در این زمینه تنها نیستید. این یک ناراحتی پوستی رایج است که از مشخصه‌های آن راش‌های خارشی و قرمزی است که در تمام نقاط بدن من جمله زانوها، آرنج‌ها، و حتی صورت پدیدار می‌شوند. راش‌های اگزما عموما روی گردن، غوزک پا، مچ دست، پشت زانوها، یا صورت ظاهر می‌شوند. این بیماری می‌تواند از کودکی ایجاد شود و با بزرگ‌تر شدن فرد بیمار گسترش پیدا کند. با وجود این، در بسیاری از افراد، علائم اگزما ممکن است هنگامی که پا به بزرگسالی می‌گذارند چندان وخیم نباشند.

اما، مطمئنا اگزما را نمی‌توان به طور کامل و موفقیت آمیز درمان کرد. این بیماری تمام عمر با شما همراه خواهد بود. بعضی‌ها سعی می‌کنند با مصرف دارو اگزما را کنترل کنند. این داروهای اگزما می‌توانند آسایش موقتی برای شما ایجاد کنند. به علاوه، استفاده از آن‌ها بسیار پر هزینه است. پس چرا چیز دیگری را امتحان نکنیم؟ مواد طبیعی بسیار زیادی وجود دارند که می‌توانند به کاهش حساسیت اگزما کمک کنند و در عین حال قیمت‌هایی مقرون به صرفه دارند. یکی از آن‌ها روغن اسطوخودوس است که در این مقاله فایده‌های آن را با شما به اشتراک گذاشته‌ایم.
ضدعفونی کننده و ضد قارچ

روغن اسطوخودوس را می‌توان برای درمان بسیاری از ناراحتی‌های پوستی من جمله اگزما استفاده کرد چون دارای خواص ضد باکتریایی، ضد عفونی کننده و ضد قارچی است. به علاوه، استفاده از روغن اسطوخودوس همچنین به حفظ ثبات و تعادل پوست کمک می‌کند که همین امر به موثر بودن روغن اسطوخودوس برای تسکین و التیام اگزما منجر می‌شود. استفاده از روغن اسطوخودوس برای درمان اگزما می‌تواند اثر آرامبخشی داشته باشد. به علاوه، به جلوگیری از بسیاری علائم دیگر همراه با اگزما مانند تاول، پوسته پوسته شدن، خارش، قرمزی و … کمک می‌کند.

بیماران دارای علائم اگزما اغلب از کرم‌های استروئیدی و آنتی‌بیوتیکی استفاده می‌کنند تا حساسیت ایجاد شده توسط این ناراحتی را کاهش دهند. هرچند این درمان واقعا نتیجه‌ی قابل توجهی دارد، ممکن است برای بیماران مبتلا به اگزما اعتیاد آور باشد. بر خلاف این گونه کرم‌ها، روغن اسطوخودوس این ناراحتی را از داخل به خارج تسکین می‌دهد و برطرف می‌کند. روغن اسطوخودوس می‌تواند به عنوان یک استرس زدای طبیعی عمل کند، خارش پوست را تسکین دهد و تعادل مواد مغذی موجود در پوست را بهبود ببخشد. بسیاری از آدم‌ها ممکن است ندانند که استرس یکی از عوامل اصلی ناراحتی اگزما است. ترکیب‌های معطر موجود در روغن اسطوخودوس حاوی خواص شفابخش قدرتمندی هستند. این ترکیب‌ها ممکن است از گردش خون به سیستم لیمبیک (دستگاه کناره‌ای) که سامانه‌ی عصبی احساسی نامیده می‌شود انتقال پیدا کنند.
منبع:

چای اسطوخودوس

با مضرات چای اسطوخودوس,خواص چای اسطوخودوس,چای سبز با اسطوخودوس,طرز تهیه چای اسطوخودوس,خواص درمانی چای اسطوخودوس,چای اسطوخودوس در طب سنتی آشنا شوید.

چای اسطوخودوس از جوانه ی گیاه گلدار اسطوخودوس به دست می آید و بصورت دسته های کوچک بنفشی است که میتوانید براحتی آنها را بچینید.

خواص و طرز تهیه چای اسطوخودوس

از نظر علمی، اسطوخودوس در دسته Lavandula قرار دارد، و دارای 45 گونه مختلف است و اکثر اینها در محصولات طب سنتی و عطری مورد استفاده قرار میگیرد. گیاه اسطوخودوس، همچنین دارای مقدار قابل توجهی کلسیم، آهن، ویتامین A، ترکیبات فنولیکی و همچنین دارای ترپنس های از قبیل لینالول است. این مواد مغذی، اثرات قابل توجهی بر سلامت انسان دارند.

 
چطور چای اسطوخودوس دم کنیم؟

دم کردن چای اسطوخودوس در منزل بسیار ساده است. فقط به جوانه های تازه اسطوخودوس و آب نیاز دارید، البته بسیاری از مردم، چای اسطوخودوس را با عسل، بابونه دم می کنند و از نوشیدن آن لذت میبرند.

مواد تشکیل دهنده:

4 قاشق چای خوری جوانه ی تازه اسطوخودوس (1 قاشق چای خوری جوانه ی خشک شده ی اسطوخودوس)

دو فنجان آب

در صورتی که طعم عسل را می پسندید، یک قاشق چای خوری عسل به آن اضافه کنید.

 
نحوه دم کردن چای اسطوخودوس

گام اول: جوانه های تازه یا خشک شده ی اسطوخودوس را به فنجان چای اضافه کنید.

گام دوم: آب را به جوش آورده و پس از اینکه یک دقیقه آن را از روی شعله ی گاز برداشتید، آن را برای چای خود مورد استفاده قرار دهید.

گام سوم: آب را بر روی جوانه های اسطوخودوس ریخته و اجازه دهید که به مدت 5 دقیقه، این چای دم بکشد. بشقابی را روی بخار لیوان قرار دهید که تا اسطوخودوس ها بهتر دم بکشد.

گام چهارم: بشقاب را بردارید و اگر طعم شیرین را دوست دارید و از آن لذت میبرید، مقداری عسل به آن اضافه کنید! نیاز نیست که اسطوخودوس را از لیوان خارج کنید، زیرا بیشتر اسطوخودوس ها، در لیوان ته نشین میشوند.

بسته به دسترسی شما به اسطوخودوس خشک یا تازه، میتوانید اسطوخودوس خشک یا تازه را مورد استفاده قرار دهید.

 
خشک کردن اسطوخودوس

اگر اسطوخودوس تازه دارید، میتوانید آنرا برای دفعات بعد خشک کنید و مورد استفاده قرار دهید. بهتر است قبل اینکه گیاه اسطوخودوس کامل شکوفه دهند، اسطوخودوس ها را از ساقه ی بالاتر از برگ ها، بچینید.

سپس آنها را بصورت دسته دسته در گوشه ای تاریک، خنک و خشک آویزان کنید. فرآینده خشک کردن، 2 تا 4 هفته طول میکشد. سپس، ساقه های آن را بشویید که باعث خواهند شد که جوانه های اسطوخودوس، براحتی از آن جدا شوند، که میتوانید آنها را ذخیره کنید و در دفعات بعدی از آنها استفاده کنید.
مزایای چای اسطوخودوس برای سلامتی

زمانی که چای اسطوخودوس مینوشید، بافت های متورم، آرتروز، بیخوابی، اضطراب بالا، درد های معده و روده، سوزش های پوستی، سردرد و بسیاری از موارد دیگر را بهبود میبخشد. صرف نظر از اینکه چه چیزی از چه چیزی رنج میبرید، چای اسطوخودوس، احتمالا به شما کمک خواهد کرد.
کاهش استرس

خواص آرام بخش طبیعی چای اسطوخودوس و ترکیبات فعال آن، برای افرادی که از استرس و اضطراب مزمن رنج میبرند، بسیار مفید است. اسطوخودوس، همچنین انتقال دهنده های عصبی را تحریک میکند، که باعث حذف هورمون های اضافی استرس از بدن میشود.

مصرف چای اسطوخودوس برای جلوگیری از خستگی ذهنی نیز بسیار مفید است. این چای، دارای اثرات ضد درد نیز هست، که حساسیت های ذهن و بدن شما را به محرک های درد، کمتر میکند.
سلامت گوارش

چای اسطوخودوس بسیار برای سلامت دستگاه گوارش مفید است. چای اسطوخودوس دارای ویژگی های گوارشی است که میتواند التهابات را از بین ببرد، عملکرد ماهیچه ها و همچنین هضم بهتر غذا کمک میکند.

مواد معدنی محتوی اسطوخودوس، به بهبود کلی دستگاه گوارش کمک میکند و مطمئن باشید، بدون اینکه دچار سوء هاضمه، یبوست، نفخ یا گرفتگی عضلات شوید میتوانید بیشتر وعده های غذایی خود را بخورید.

همچنین اسطوخودوس دارای خاصیت ضد انقباض و تشنج و ضد انعقاد است که باعث بهبود ناراحتی معده میشود.
سلامت قلب

برای کمک به سلامت قلب، چای اسطوخودوس مصرف کنید. چای اسطوخودوس دارای خواص ضد انعقاد و کاهش دهنده ی کلسترول است که باعث میشود، ماده ای مفید برای قلب باشد.

سطوح کلسترول LDL، که بصورت پلاک در عروق و رگ های خونی، جمع آوری شده اند، کاهش میدهد و خون را رقیق میکنند که احتمال لخته شدن خون را کاهش میدهد. مصرف چای اسطوخودوس به میزان قابل توجهی خطر ابتلا به تصلب شرایین (Atherosclerosis) یا همان گرفتگی عروق، حملات قلبی و سکته ی مغزی را کاهش میدهد.
سلامت پوست

اسطوخودوس رادیکال های آزاد را خنثی میکند. این رادیکال های آزاد باعث بیماری های مزمن، ظهور نشانه های پیری زودرس و التهاب میشود، اما چای اسطوخودوس به کاهش این علائم کمک میکند و به پوست نیز شادابی و جوانی میبخشد.
التهابات

چای اسطوخودوس با بسیاری از مریضی هایی که موجب التهاب میشود از جمله سردرد، تب، سوزش پوست، درد آرتروز و علائم اختلالات مفصلی خاص، مبارزه میکند. التهابات به شکل های مختلف، اتفاق می افتد و میتواند منجر به استرس اکسیداتیو (Oxidative stress) شود، اما ترکیبات فعال موجود در این چای میتواند بصورت موثری به کاهش پاسخ های طبیعی بدن کمک کند.
رفع اختلالات خواب

بسیاری از مردم ترجیح میدهند شب چای بنوشند که به عنوان یک نوشیدنی قبل خواب، باید دارای خواص آنکسیولیتیک باشد. اگر از بی خوابی یا اختلالات خوابی رنج میبرید یک لیوان چای اسطوخودوس میتواند یک شب آرام را به شما هدیه کند و احساس سرزنده بودن را در صبح برای شما به ارمغان بیاورد!

 
عوارض چای اسطوخودوس

در کنار فواید زیادی که چای اسطوخودوس دارد، عوارضی هم خواهد داشت که عبارتند از:

سوزش پوست

حالت تهوع

استفراغ هنگام مصرف بیش از اندازه

اما سایر اختلالات و شرایط ممکن که پس از مصرف چای اسطوخودوس به وجود می آید، باید با احتیاط با آنها برخورد شود. زمانی که اسطوخودوس به مقدار زیاد مصرف شود، برخی عوارض جانبی چای اسطوخودوس، میتوانند بسیار جدی باشند و اثرات سمی داشته باشند.


منبع: چای اسطوخودوس